2012. szeptember 16., vasárnap

Tárkonyos bableves füstölt oldalassal

 
Középiskolás koromban kis ideig menzás voltam. Az ízek nem hagytak bennem mély nyomot, de beleszerettem a pénteki "kiadós leves - péksütemény" variációkba. Amikor felvetettem a férjemnek, hogy mi lenne, ha mi is bevezetnénk összevont szemöldökkel kérdezte: "Azért lesz hús is, igaz?" Végül abban maradtunk, hogy próbáljuk meg, aztán majd elválik. A heti választás erre a nagyon kiadós levesre és a Szigetközi kakaós kalácsra esett.
A tárkonyos bableves igazi családi recept, amikor tehettem mindig ezt kértem édesanyámtól. Az elkészítése számomra elég gyors, hiszen kuktát (Tefal Clipso 8l) használok. Kukta nélkül azért még 1-2 órát hozzá kell számolni.

Hozzávalók (8 literes kuktához)
  • kb. 1 kg füstölt oldalas
  • 800 g fejtett bab
  • 1 fej vöröshagyma
  • egy marék finomra aprított tárkony
  • kevés olaj
  • 3 ek. liszt
  • 1 púpozott ek. pirospaprika
  • 1 ek. 20%-os ecet

Amikor szárazbabot használok előző este beáztatom hideg vízbe. Most blansírozott, fagyasztott babot használtam anyósomtól, Marika nénitől. Így nem is kellett beáztatni. Az oldalast viszont igen, de csak egy-két órára. Ezzel kicsit finomítunk a sósságán, mert ha nem, az egész leves elsósul.
A feldarabolt, kiáztatott oldalast a kuktában kb. 3-4 liter vízzel készre főzöm. Ehhez körülbelül 30 percre van szükség. A megfőtt oldalast szűrőlapáttal kiveszem és félreteszem. A babot az egy fej megtisztított vöröshagymával és a tárkony felével (én anyukám télire eltett tárkonyát használtam) az oldalas főzővízébe teszem. Nagyjából 10 perc alatt puhára főzöm. Közben egy külön lábasban kevés olajjal, liszttel és a pirospaprikával rántást készítek, amit 3 dl vízzel simára keverek.
A készre főtt bab mellé visszateszem az oldalast, a hagymát kidobom és az egészet felöntöm vízzel, majd összeforralom.
Néhány merőkanálnyi főzőlével felhígítom a rántást, és úgy öntöm a leveshez. Nem biztos, hogy az egészre szükség lesz, attól függ mennyi vízzel készül a leves.
Innentől kezdve már csak néhány percet főzöm, hogy az ízek összeérjenek. Az utolsó egy-két percben jöhet az evőkanálnyi ecet és a maradék tárkony.

Ezzel a recepttel jelentkeztem a Fűszeráruház receptversenyére, amit meg is nyertem.

1 megjegyzés: