2013. szeptember 1., vasárnap

Kalácsfelfújt


A héten valamelyik nap terhesgondozóban majd orvosnál jártam. Az idő, noha korán reggel nekiindultam hamar elrepült, és az ebéd még sehol nem volt. Szerencsére édesanyám megpakolt finom karfiollevessel, így már csak a másodikkal kellett foglalkoznom. Húst nem akartam, főzelék előző nap volt, így egy kis édes finomságban gondolkoztam. A kenyérpudingot vettem alapul, de kenyér helyett a reggeliből megmaradt kalácsot használtam fel.

Hozzávalók (nagyjából 3 fő részére)
  • kb. 200 g selyemkalács (vagy bármilyen kalács)
  • kb. 6-7 dkg vaj
  • 2 dl tej
  • 2 dl tejszín
  • 2 egész tojás
  • vaníliás cukor
  • 4 ek kristálycukor
  • mazsola vagy más aszalt gyümölcs (elhagyható)
Öntet
  • 150-200 g fagyasztott eper, szeder, málna - kinek mi tetszik, vagy éppen mi van otthon
  • 2-3 ek cukor

A sütőt 180 fokra előmelegítem.
A legkisebb (14-15 cm átmérőjű) jénai tálamat kivajazom. Egy mérőkancsóba öntöm a tejet, tejszínt, a tojásokat valamint a cukrokat. Az egészet simára keverem, és félreteszem.
A kalácsot ujjnyi szeletekre szelem (most 9-10 szelet lett), és vékonyan megkenem vajjal. Rétegesen a jénaiba helyezem a szeleteket, 3-3 szeletet egy sorba, majd mindegyik sor tetejére öntök egy keveset a tejes keverékből. Az utolsó sorra ráöntöm a megmaradt tejet (ez nagyjából a fele az egész mennyiségnek) és ujjbegynyi vajdarabokat vagdosok a jövendő felfújtam tetejére.
A jénait egy hideg tepsibe helyezem (ha esetleg kifolyik a tej sütés közben), majd 30 perc alatt szép aranyszínűre sütöm.
Mi Emesével melegen ettük, a későn érkező férjem pedig hidegen, de úgy is nagyon finom volt.
Ha vendégség végi desszertnek készítem, akkor hidegen tálalom - meleg gyümölcsöntettel.
Ehhez a gyümölcsöt és a cukrot felforralom, és közepes lángon, néha megkevergetve kicsit besűrítem. Hangulattól függően vagy összeturmixolom a gyümölcsöket, vagy nem. Turmixolás esetén azonban a magok is leszűröm, mert csak akkor lesz igazán selymes, krémes az öntet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése